Uit nieuw onderzoek van Stichting Stop4deroute blijkt dat de luchtvaart een onevenredig grote bijdrage levert aan de klimaatimpact van het Nederlandse vervoer van personen en goederen. Huidige beleidsmaatregelen in Nederland zijn ontoereikend om de klimaatimpact van onze luchtvaart adequaat te beperken. Daarom zijn effectieve maatregelen die in verhouding staan tot de bijdrage van de sector aan klimaatverandering noodzakelijk.
Buitenproportionele impact
Het rapport, dat gebaseerd is op CBS-gegevens uit 2023 en gebruik maakt van internationaal erkende en veelgebruikte rekenkaders, ontkracht het heersende beeld dat de klimaatimpact van luchtvaart relatief beperkt zou zijn. De luchtvaart is echter verantwoordelijk voor wel 40% tot 59% van de totale klimaatimpact van de huidige Nederlandse mobiliteit en goederenvervoer, gemeten over een periode van 100 jaar. Zelfs wanneer alleen naar CO2-uitstoot wordt gekeken, is de luchtvaart al verantwoordelijk voor 14% tot 26% van de totale uitstoot gerelateerd aan mobiliteit en goederenvervoer. Wanneer ook niet-CO2-effecten – o.a. opwarming door vliegtuigsporen en daaruit voortkomende bewolking – worden meegerekend, stijgt dit percentage nog verder. Als gekeken wordt naar de klimaatopwarming over de komende 20 jaar door het volledige Nederlandse vervoerssysteem van nu, dan veroorzaakt de Nederlandse luchtvaart hier maar liefst 70% tot 83% van. Daar staat tegenover dat luchtvaart slechts 1,3 promille van alle persoonlijke reisbewegingen verzorgt en het vervoer van vracht over water en weg honderden keren zo groot is.