Grootouders voor het Klimaat is een groep van zeer bezorgde grootouders en andere senioren die bij willen dragen aan een leefbare wereld voor de volgende generaties over de hele wereld. Dit doet zij door het bevorderen van adequaat klimaatbeleid bij overheid en bedrijfsleven en van klimaatbewustzijn en gedragsverandering bij de burger.
Er zijn naar schatting meer dan 2 miljoen grootouders in Nederland. Tel daarbij de senioren die geen grootouder zijn, maar wel bezorgd zijn voor de volgende generaties, dan is dat een grote groep die wij met onze boodschap zouden kunnen bereiken. Dat geldt zowel voor de bewustwording over de klimaatcrisis, de capaciteit om activiteiten te ondernemen als voor het gewicht van onze boodschappen richting de politiek en de bedrijven. Groei van de beweging is dus een belangrijk middel om onze missie en visie te realiseren.
kunnen we bereiken via:
Beïnvloeding van de politiek, zowel landelijk als regionaal en lokaal. Dit zien wij als essentieel voor het realiseren van onze missie en visie. Dat doen we door een combinatie van:
(Landelijk)
(Regionaal en lokaal in gemeenten c.q. provincies waarin sympathisanten van Grootouders voor het Klimaat actief zijn)
Noodzakelijke veranderingen in de maatschappij om het klimaatprobleem op te lossen komen niet tot stand zonder dat er van onder op druk wordt uitgeoefend en initiatieven worden ontplooid. Wij willen deze ontwikkelingen actief steunen. Wij doen dat via:
Kennis over klimaatverandering, de oplossingen daarvoor en inzicht in de mogelijkheden daar zelf in de persoonlijke sfeer een bijdrage aan te leveren zijn belangrijke middelen om te beseffen dat de klimaatcrisis ambitieus moet worden aangepakt en dat ook de persoonlijke keuzes relevant zijn. Wij vullen dat in via:
Voor het bereiken van onze doelen is samenwerking met andere organisaties een belangrijk middel. Wij zoeken, waar mogelijk, naar samenwerking met anderen. Samenwerking kan variëren van gezamenlijke uitvoering van een activiteit tot het ondersteunen door of van anderen en het betuigen van adhesie. Voor de diverse doelen en doelgroepen kan dat worden gepreciseerd:
Communicatie speelt in alle bovengenoemde elementen van de strategie een sleutelrol. Voor de verschillende doelen en doelgroepen zijn andere communicatiemiddelen van belang: