Grootouders voor het klimaat heeft het manifest Een leefbare wereld voor onze kleinkinderen opgesteld dat een oproep is aan alle politieke partijen om klimaatverandering hoog op de agenda te zetten. Stevig en consistent klimaatbeleid is van groot belang om een leefbare wereld voor onze kleinkinderen te waarborgen.
Lees hieronder het volledige manifest en onderteken het
Met 2 miljoen grootouders in Nederland zijn we een grote groep burgers, laten we met zoveel mogelijk mensen dit manifest ondertekenen. Voor een duidelijk signaal richting het kabinet, opdat zij meer rekening houden met de toekomst van onze kleinkinderen.
Het manifest wordt ondersteund door bekende grootouders, van zowel linkse als rechtse politieke partijen, waaronder Herman Wijffels, Jan Terlouw, Job Cohen, Jacqueline Cramer, Jan Pronk, Bram van Oijk, Leen van Dijke, Theo Bouwman, Jan de Wit en Joos Ockels.
Op donderdag 19 januari 2017 is het manifest groots gepresenteerd en aangeboden aan CDA fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma. “Jullie demonstreren voor iets in plaats van tegen iets. ‘Doe meer’, is de boodschap en die handschoen pak ik graag op.
Lees hier zijn gehele reactie en de media-uitingen.
Zie hier de presentatie van Bert Metz tijdens de overhandiging.
en roepen politieke leiders van alle partijen, van rechts tot links, op om in de volgende regeerperiode
en dat zodanig in te vullen dat concrete maatregelen genomen worden om:
Den Haag, 19 januari 2017
De Kerngroep heeft in december 2018 besloten op de thema´s vliegen, scheepvaart en landbouw een standpunt te formuleren ter aanvulling van het manifest.
Vliegen is verantwoordelijk voor 2-4% van de opwarming door broeikasgassen en dat aandeel stijgt snel. Wij vragen van de politiek om de groei van de uitstoot door vliegen een halt toe te roepen door maatregelen om de vrijstelling van belasting op vliegtuigbrandstof en BTW op vliegtickets op te heffen, de uitbreiding van luchthavens in Nederland te stoppen en vervanging van kerosine door duurzame biobrandstoffen geleidelijk te verplichten[1]. Wij vragen burgers om reizen per vliegtuig zo veel mogelijk te vervangen door klimaatvriendelijk vervoer en het te beperken en het te compenseren. Wij vragen bedrijven om het vliegverkeer zo veel mogelijk te beperken en te vervangen door video conferenties en de uitstoot van vliegen te compenseren.
Internationale zeescheepvaart is verantwoordelijk voor bijna 3 % van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dat aandeel neemt toe omdat het vervoer van goederen blijft stijgen. Door het gebruik van zware stookolie wordt bovendien ernstige luchtverontreiniging veroorzaakt en in de poolgebieden opwarming van het ijs versneld. De bestaande internationale afspraken om de uitstoot in 2050 te halveren zijn volstrekt onvoldoende om de Parijs doelen te halen. Daarom vragen wij van de politiek om verplichtingen in te voeren voor schepen die Nederlandse havens aandoen om geleidelijk over te stappen op duurzame brandstoffen (biobrandstof, waterstof), niet alleen in de kustgebieden. Wij vragen ook om een maximale inzet om internationaal de scheepvaartsector te verplichten in 2050 tot een CO2 vrije scheepvaartsector te komen.
De landbouw in Nederland is verantwoordelijk voor ca 14% van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. Het aandeel van de akkerbouw is minder dan 10% daarvan, ca 30% komt van de glastuinbouw, en ca 60% komt voor rekening van de veehouderij. De bijdrage van de Nederlandse veeteeltsector wordt nog vergroot door de import van soja als veevoer, en de daarmee gepaard gaande kap van tropisch oerwoud.
Wij vragen van de politiek om een structurele verandering van de landbouwsector te realiseren door de uitstoot van de glastuinbouw naar nul terug te brengen. Voor de veehouderij vragen wij om een forse reductie van de veestapel en het uit productie nemen van veenweidegebieden. Voor de akkerbouw vragen wij om een bevordering van de productie van plantaardige eiwitten, zodat een verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitconsumptie kan worden gerealiseerd.
[1] De Noorse regering heeft een wetsvoorstel ingediend dat luchtvaartmaatschappijen die actief zijn Noorwegen verplicht om in 2020 0,5% van de kerosine te vervangen door duurzame biokerosine, oplopend tot 30% in 2030.