Het is onvermijdelijk dat productie van goederen milieudruk met zich meebrengt, maar die moet zoveel mogelijk worden beperkt door vervuiling te beprijzen.
Het beginsel De Vervuiler Betaalt ligt ten grondslag aan o.a. het CO2 emissiehandelssysteem (ETS), maar wordt op vele andere terreinen slechts mondjesmaat toegepast. In het geval van fossiele subsidies wordt de vervuiler zelfs betaald. Deze subsidies worden door het Ministerie van Financiën geschat op 40-46 miljard euro per jaar. We zijn het dan ook eens met vele anderen die stellen dat de regering de fossiele subsidies zo snel mogelijk moet uit faseren.
Het beëindigen van fossiele subsidies en het meenemen van de externe kosten zal er toe leiden dat producten met een lagere milieudruk relatief goedkoper worden. Daarmee wordt een stap gezet om binnen de draagkracht van de aarde te kunnen blijven produceren. Deze kans mogen we niet opnieuw missen zoals twintig jaar geleden. Toen al werd in het Nationaal Milieubeleidsplan (NMP-4, 2001) gesteld ‘Niet-duurzame subsidies en andere daarmee vergelijkbare instrumenten voor diverse sectoren, zoals het verkeer en vervoer en de energiesector, zullen worden afgeschaft’. Laten we er eindelijk serieus werk van maken.
Prijsprikkels zijn essentieel bij het versnellen van de energietransitie. De zware industrie betaalt via het Europese emissiehandelssysteem ETS, zij het dat nog steeds een flink deel van de uitstootrechten gratis wordt uitgedeeld. Door de uitstootrechten schaars te maken (in 2040 worden er geen uitstootrechten meer afgegeven) ontstaat druk op omschakeling naar schonere systemen. Probleem is dat de politiek de neiging heeft beleid af te zwakken als de kosten erg hoog worden. Consumenten en kleine bedrijven betalen veel hogere bijdragen dan de grote bedrijven in de vorm van energiebelasting en accijns als middel om de schatkist te vullen. Politiek is er druk om die belastingen voor consumenten te verlagen. De overeenkomst is echter dat in beide gevallen de prijs die voor CO2 betaald wordt te laag is om de energietransitie echt te versnellen. Een verhoging van de CO2 prijs, kan helpen bij die versnelling. Dat moet dan wel gepaard gaan met verlaging van de belasting op arbeid om iedereen te kunnen laten meedoen.